Už v roku 2021 sa v Líbyi mali uskutočniť voľby v rámci politického dialógu sprostredkovaného OSN, avšak tento pokus bol neúspešný. Bol to predvídateľný výsledok procesu, ktorý bol plný zabudovaných sebazničujúcich faktorov a ktorého realizácia uprednostňovala právne, ústavné a politické akrobacie. Proces bol poznačený dvoma vzájomne prepojenými problémami: rozdielmi v názoroch na myšlienku konania prezidentských volieb v súčasnom kontexte a z toho vyplývajúcou neschopnosťou dosiahnuť požadovaný konsenzus o rámci volieb. Aj napriek tomuto neúspechu v roku 2021 oznámil osobitný zástupca OSN Abdoulaye Bathily začiatkom roka 2023 svoj nový plán uskutočniť ďalšie parlamentné aj prezidentské voľby. Tento Bathilyho plán doviesť Líbyu k tohtoročným voľbám sa pripravoval viac ako šesť mesiacov. Hoci sa Líbya v septembri, keď bol vymenovaný do funkcie, potácala na pokraji krízy a obnoveného konfliktu, senegalský akademik a diplomat bol neoblomný, nakoľko si je plne vedomý že mnohí považujú tento rok za poslednú šancu Líbye dostať sa k voľbám.
Plán, ktorý Bathily navrhol mnohí považujú za odvážny a nepravdepodobný nakoľko líbyjská politická trieda naďalej čelí veľkej kríze legitimity a väčšina štátnych inštitúcií stratila svoju autoritu v očiach bežných Líbyjčanov už pred rokmi. V rámci uskutočnenia týchto volieb bola navrhnutá „riadiaca skupina na vysokej úrovni“, ktorá bude združovať všetky príslušné líbyjské zainteresované strany s cieľom uľahčiť prijatie právneho rámca, ako aj časovo vymedzeného plánu na uskutočnenie volieb v tomto kalendárnom roku. V tomto paneli sa stretáva široká škála líbyjských osobností, od občianskej spoločnosti, cez skorumpovaných politikov, obhajcov práv žien až po vojnových zločincov. Táto skupina by tiež mala poskytnúť platformu na dosiahnutie konsenzu v súvisiacich otázkach, ako je bezpečnosť volieb a prijatie kódexu správania pre všetkých kandidátov. Problémom však naďalej ostáva frustrácia Líbyjčanov z neústupnosti a dvojtvárnosti politickej triedy, ako aj skutočnosť, že voľby si vyžadujú pocit dôveryhodnosti, inkluzívnosti a bezpečnosti, aby boli úspešné. Aj z tohto dôvodu je potenciál úspešnosti novej riadiacej skupiny veľmi nízky.
Ďalší dôvod, prečo tieto voľby pravdepodobne nebudú úspešné je fakt, že volebný riadiaci výbor Bathily kopíruje predchádzajúce fórum OSN pre politický dialóg v Líbyi (LPDF) bez toho, aby sa poučil. Namiesto toho posilňuje dynamiku, ktorá spôsobila jeho neúspech. Tento veľký, rôznorodý orgán sa rýchlo stane ťažkopádnym, zatiaľ čo dlhý a nedostatočne definovaný zoznam úloh spôsobí jeho stagnáciu. Medzitým neexistujú žiadne záruky, ktoré by zabránili mocným a nečestným líbyjským aktérom skorumpovať proces a jeho výstupy. Čo je ešte horšie, najvyššia právomoc tohto orgánu a široký zoznam kompetencií znamená, že účastníci nemajú motiváciu skutočne uskutočniť voľby a vzdať sa svojich nových právomocí – čo je v Líbyi bežný problém. Najpravdepodobnejším výsledkom Bathilyho plánu je len ďalší prírastok do už aj tak zložitého guláša líbyjských politických inštitúcií s pochybnou legitimitou a úplne nová platforma pre tých, ktorí vytvárajú problémy, aby mohli pokračovať vo svojom súboji.
Sám tvorca nového plánu, Blathily, uznal, že Líbyjčania sú v otázke nadchádzajúcich volieb skeptický. Táto ich skepsa vychádza aj z toho, že väčšinu územia kontrolujú ozbrojené frakcie, ktoré môžu podporovať alebo oponovať konkrétnym kandidátom, aj keď sa politické orgány dokážu dohodnúť na pravidlách. Okrem toho je súčasný bezpečnostný aparát tak roztrieštený, že uskutočniť slobodné a spravodlivé voľby je takmer nemožné. Jedným z faktov, ktoré upevňujú Blathilyho v tom, že by voľby mohli byť s malou pravdepodobnosťou úspešné, je prítomnosť misie OSN, ktorá spolupracuje s ozbrojenými frakciami a ďalšími stranami na dosiahnutí dohody o tom, ako by sa hlasovanie mohlo uskutočniť.
Pravdepodobnosť naplnenia sa tohto scenára, je teda vychádzajúc z minulých udalostí celkom nízka. Jedným z hlavných dôvodov je absolútny rozklad líbyjskej politickej scény ako aj vysoká nedôvera občanov v štátne inštitúcie a jednotlivých politických lídrov. Líbya ako taká od svojho vzniku v 50. rokoch 20. storočia voľby nezažila, a vždy bola vedená jednou silnou autoritou v podobe kráľa či neskôr diktátora, ktorá pevne vládla a usmerňovala jednotlivé politické procesy. Uskutočniť voľby v tak zložitom rozpoložení, v akom sa súčasný líbyjský politický systém nachádza bude v konečnom dôsledku viac než komplikované.
Zdroje:
UN NEWS. 2022. Libya: Political stalemate and lack of progress on elections. In news.un.org Link: Libya: Political stalemate and lack of progress on elections | UN News
MCDOWALL, Angus. 2023. U.N. Libya envoy points to ‚alternatives‘ if political bodies duck electoral pact. In reuters.com Link: U.N. Libya envoy points to ‚alternatives‘ if political bodies duck electoral pact | Reuters
MEGERISI, Tarek; EMADEDDIN, Badi. 2023. Libya elections: Has the UN lost the plot? In middleeasteye.net Link: Libya elections: Has the UN lost the plot? | Middle East Eye
V Libií nikdy žiadne voľby neboli, tam je iný... ...
Celá debata | RSS tejto debaty